27 octombrie 2009

Cine minte mai mult si mai bine, Femeile sau Barbatii ? ( I )


Ma intreb de cateva zile bune ce inseamna minciuna in vietile noastre, ne place, nu ne place sa mintim ori sa fim mintiti. Cum mintim, cand si de ce mintim. O intreaga revolutie este in mintea mea.
La intrebarea mea: ''Cine minte mai mult si mai bine, Femeile sau Barbatii?'', cei care mi-au raspuns m-au incurcat putin, am primit raspunsuri echivoce.

Ce inseamna minciuna ?, mi-a raspuns printr-o intrebare un filozof.
O profesoara de limba romana, mi-a raspuns ca in dictionar, minciuna - substantiv feminin, si e o afirmație prin care se denaturează în mod intenționat adevărul(cred ca avea DEX-ul la ea, ca parca prea mi-a spus asa ca din carti).

Un matematician mi-a gasit vreo 2-3 ipoteze despre ce poate sa insemne minciuna si cine minte mai mult. Am si uitat cum era demonstratia ipotezelor, asa ca nu va pot povesti chiar tot.

Un student la teologie mi-a zis evlavios, minciuna e pacat, este a 9-a porunca bisericeasca, ''Sa nu ridici marturie mincinoasa impotriva aproapelui tau.'' Minciuna tot pacat este indiferent ca o zice o femeie sau un barbat.

Iar un coleg a carui identitate nu o divulg, mi-a raspuns cu satisfactie ...Femeile mint mai mult si mai bine pentru ca sunt perverse.

Hotarat lucru, barbatii mint mai mult si mai bine, din placerea de a fi curtenitori, braveaza, vrajesc..., imi spunea hotarata o prietena mai veche.

Incerc sa imi dau si eu seama cum e cu minciunile astea, dar vad ca nu prea ma lamureste nimeni.

In mod cert se minte continuu in jurul nostru, cred ca spunem mai multe minciuni decat adevaruri. Ne-a intrat in reflex. De cum iesim din casa, la intrebarea firesca a unui cunoscut: Ce mai faci? Majoritatea din noi raspundem: Bine!, chiar daca tocmai ne-am despartit de prieten, am luat o nota proasta, am picat vreun examen sau cine mai stie ce.

Mintim de rusine, de teama de a nu fi descoperite niste lucruri pe care le-am spus ori le-am facut, din curtoazie, din nevoia de a fi agreati si acceptati de colectiv, pentru ca vrem sa facem o surpriza cuiva, din dorinta personala de a reflecta o imagine mai buna despre sine celor din jurul nostru etc.

Cum mintim? Greu de spus,mintim in mai multe moduri: 1)denaturand adevarul prin exagerare, diminuarea unor parametri, ori modificand datele conjuncturii. 2) ascunzand faptul ca stim adevarul printr-un ''Nu stiu../Nu am fost atenta./Eram ocupata, stii tu. 3) prin omisiune, daca nu suntem intrebati direct nu zicem acel lucru pe care ar dori sa-l auda. (asta e tot ce am aflat pana acum)

Voi ce credeti, cine minte mai mult si mai bine?

Niciun comentariu: